-->

Menu2

ImageSlider5

Peneraju Pedagogi Pembentuk pendidik berwibawa Membantu dan membimbing ke arah kejayaan Mendidik tunas bestari Inovasi digital dalam PdP Menghasilkan pendidik bertaraf dunia

Berita Terkini

Sunday 27 March 2016

Scratch! Sampel latihan yang dilakukan semasa menghadiri Bengkel Latihan Pemikiran Komputational.

Salam sejahtera.

     Pada tahun ini, seramai 100 orang pensyarah IPGK dan sekumpulan pegawai KPM akan menyertai Bengkel Latihan Pemikiran Komputasional atas usahasama antara IPGM dan MDeC. Latihan ini diadakan bertujuan melatih jurulatih utama untuk menyebarluaskan kemahiran pemikiran komputasional (CT) dalam kalangan guru sekolah. Pada tahun 2017 nanti, murid Tahun 1 KSSR dan Tingkatan 1 KSSM akan menggunakan pemikiran komputasional yang memerlukan pemikiran kritis dan kreatif untuk proses menyelesaikan masalah. CT akan digunakan secara merentas kurikulum.

     Sehubungan itu, aktiviti P&P perlu mengintegrasikan CT mengutamakan struktur model Brain-based Learning dan pendekatan Ikuiri dan mengamalkan kaedah pembelajaran Kolaboratif dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Aktiviti yang diadakan boleh berbentuk "Unplug activity" yang tidak menggunakan komputer, ataupun menggunakan Scratch ataupun Python Programming untuk menyediakan aktiviti yang boleh memaparkan kesan memecahkan sesuatu tugasan kepada langkah-langkah secara sistematik dan logikal.

     Scratch membolehkan penggunanya menghasilkan projek Animasi 2D. Ia menggunakan Blocks yang mengandungi frasa yang boleh difahami oleh manusia bagi menggantikan proses menulis kod mengikut syntax pengatucaraan. Sebaik sahaja block (Code) disusun, pengguna boleh "Play" untuk paparan kesan pengaturcaraan yang serta merta.

     Berikut merupakan contoh latihan yang diadakan semasa bengkel tersebut:


Sumitra Kan Fong Kuen. (2016). Latihan Scratch - Broadcast.

Catatan: Klik ikon bendera hijau untuk memulakan tayangan certia.

No comments: