-->

Menu2

ImageSlider5

Peneraju Pedagogi Pembentuk pendidik berwibawa Membantu dan membimbing ke arah kejayaan Mendidik tunas bestari Inovasi digital dalam PdP Menghasilkan pendidik bertaraf dunia

Berita Terkini

Monday 19 September 2016

AUTISME (AUTISME SPECTRUM DISORDER)


Autisme (Autisme Spectrum Disorders) digambarkan sebagai satu sindrom atau beberapa tingkah laku yang unik (Kanner, 1943). Menurut Powers (2000)  menyatakan bahawa ‘autisme’ berasal daripada bahasa Yunani iaitu ‘autos’ yang bermakna diri atau seorang yang merujuk kepada ketidakupayaan seseorang kanak-kanak autisme memahami perkara-perkara di sekelilingnya selain daripada dirinya sendiri. Autisme merupakan satu keadaan masalah yang mengganggu kanak-kanak dan berlaku pada dua hingga empat orang kanak-kanak di antara sepuluh ribu orang kanak-kanak. Seramai tiga orang kanak-kanak lelaki bagi setiap kanak-kanak perempuan mengalami masalah ini (Twiford, 1979).

Melalui definisi-definisi yang dinyatakan oleh tokoh-tokoh di atas maka autisme disimpulkan sebagai keadaan yang menyebabkan kanak-kanak menuju ke arah perkembangan yang tidak menentu. Dengan kata lain autisme ialah satu keadaan perwatakan mental yang mengalami kesukaran yang sangat ketara dalam berkomunikasi dengan orang lain terhadap penggunaan bahasa dan konsep-konsep yang abstrak.

CIRI-CIRI KANAK-KANAK AUTISME

1. Kanak-kanak yang mengalami masalah autisme ini biasanya mempunyai perwatakan yang luar biasa iaitu bermasalah dalam interaksi sosial.
2.   Kanak-kanak yang mengalami autisme biasanya tidak memberi respons kepada ibu bapa dan penjaganya, mereka tidak suka berjumpa dengan orang yang tidak dikenali dan tidak akan berinteraksi dengan mereka.
3.  Kanak-kanak autisme mengalami masalah dalam bahasa dan berkomunikasi. Sebahagian daripada mereka tidak faham dengan apa yang dituturkan atau tidak memahami apa yang orang lain perkatakan kepada mereka. Kesukaran mereka berbahasa dan berkomunikasi adalah bukti bagi kebanyakan kanak-kanak autisme ini.
4.     Mengalami kelewatan dalam berkomunikasi dan berbahasa kepada ibu bapa dan adik-beradik sehingga menjangkau usia 2 tahun.
5.  Kanak-kanak ini juga hanya berminat pada aktiviti yang sangat terhad sahaja, maksudnya mereka tidak menunjukkan rasa bosan jika berhadapan dengan sesuatu permainan atau apa sahaja yang mereka lakukan tetapi mereka akan melakukan aktiviti itu berjam-jam lamanya tanpa jemu.
6.   Mengulangi sesuatu perbuatan itu dan tidak mahu mencuba sesuatu yang baru kerana kurangnya daya imaginasi dalam aktiviti atau perlakuan yang ditunjukkan. (Kuder, 2013)

Bersambung.....

Rujukan:

Twiford, R. (1979). A child with a problem; a guide to the psychological disorder of children. New Jersey: Prentice-Hall, Inc..

Kuder, S. Jay. (2013) teaching students with language and communication disabilities. 4th edition. Boston: Allyn and Bacon.

Kanner L. (1943). Autistic disturbances of affective contact. Nervous Child 2, 217-250.

Powers, M. (2000). Children with autism: a parent’s guide. 2nd  edition. Maryland: Woodbine House.

No comments: