Membaca dan menulis telah termaktub pada wahyu pertama yang diturunkan kepada Nabi kita Muhamamd SAW
di dalam firman Allah SWT melalui surah al-Alaq. Sehingga perkataan ”iqra”
(Bacalah!) diulang sebanyak 3 kali oleh malaikat Jibrail kepada Rasulullah
ketika menyampaikan wahyu tersebut. Ini menunjukkan bahawa pentingnya kita
membaca dan menuntut ilmu. Malah ilmu yang dituntut pula walaupun sedikit
hendaklah disebarkan kepada orang lain Seperti mana sabda Nabi ” berpesan-pesanlah
kamu ke arah kebaikan”dan manfaatkanlah ilmu yang kita dapat itu bukan sahaja
untuk diri sendiri tetapi kepada orang lain juga.
Mata pena lebih tajam daripada mata pedang. Warga guru mempunyai
banyak ilmu dan kemahiran yang dikutip di sepanjang perjalanan masa mengajar di
sekolah dan seharusnya ilmu dan pengalaman ini patut disebarluaskan kepada
orang lain Justru itu satu cara yang patut warga guru fikirkan adalah dengan cara
kita menulis. Pelbagai bentuk bahan penulisan boleh dihasilkan seperti penulisan
berbentuk artikel, jurnal, berita, sisipan nota, buku ilmiah, buku kerja,
kajian tindakan, refleksi dan melalui pelbagai medium lain. Dengan cara ini, kita dapat membantu orang
lain dan generasi yang akan datang.
Kata orang, berterima kasihlah pada pengalaman
kerana ia mengajar kita erti kedewasaan.
Datanglah seribu kali masalah dan tekanan, ia pasti membuat kita lebih
matang. Oleh kerana itu, tahun yang datang
silih berganti seiring dengan peningkatan usia , maka semakin bertambahlah pengalaman serta
kemahiran dalam penyelesaian pelbagai
masalah. Begitu jugalah dengan kitaran hayat seorang guru,
guru lama umpama barang antik yang bertambah nilainya. Kemahiran mengurus pengajaran dan
pembelajaran di bilik darjah banyak tersirat dari yang tersurat terutama dalam
menyelesaikan masalah tingkah laku bermasalah murid dan menyusun persekitaran
fizikal bilik darjah supaya ia lebih
kondusif serta boleh merangsang pembelajaran murid secara berterusan. Jerit perih guru hanya guru yang tahu. Lantaran itu, pengalaman bermakna dan
berharga ini sepatutnya kita boleh kongsi bersama dengan guru lain.
Selain
perkongsian ilmu, belajar dari pengalaman guru lain dapat memotivasikan rakan guru
lain yang mengalami masalah yang sama. Walaupun profesyen guru ini jelas iaitu
kepentingan utamanya mengajar murid tetapi cabaran yang diterima setiap orang
guru berbeza mengikut lokasi sekolah.
Sekolah bandar dan sekolah luar bandar akan ditadbir dengan cara berbeza
disebabkan latar belakang pelajar tetapi masih mendokong matlamat yang sama. Dengan cara perkongsian pengalaman yang
dibukukan atau ditulis di majalah akan dapat membantu guru baru yang mungkin menghadapi
masalah menyesuaikan diri dengan dua keadaan yang berbeza ini. Rakan guru yang
lama dan berpengalaman luas dalam dunia pendidikan perlu aktif menulis dengan
menyulamkan penerapan nilai dan motivasi supaya akhirnya tidak ada masalah guru
dua tahun di sekolah pedalaman. Masalah guru yang asyik bertukar sudah tentu
memberi kesan kepada pelajar yang ditinggalkan.
Oleh kerana itu bantulah mereka dengan memberi semangat melalui
penulisan buku motivasi guru.
Saya membaca buku pengalaman seorang pesara guru yang
mengajar zaman dahulu iaitu Hj Zainal b Haji Bujang dalam bukunya ”Guru Bestari
Pelajar Jauhari”. Melalui pembacaan
bahan buku tersebut saya sungguh bersemangat untuk mengajar dengan lebih baik
lagi kerana apa yang dipaparkan dari buku tersebut sungguh mengesankan hati
saya. Beberapa saranan yang dikemukakan
amat membantu saya mencari cara pendekatan pengajaran yang fleksibel, menarik
dan sentiasa mementingkan hasil pembelajaran murid tercapai disamping keutuhan
diri sebagai model yang boleh dicontohi oleh pelajar. Ia membantu saya dalam mengenali potensi diri
ke arah penjenamaan guru bestari yang menjalankan tanggungjawab mendidik dan membimbing pelajar supaya berilmu dan
sudah tentu mementingkan juga pembinaan kendiri pelajar yang lebih kukuh demi
membina negara yang berwawasan.
Pegangan kita sebagai pendidik tidak lari dari
tiga prinsip iaitu ketinggian ilmu, mempelbagaikan kemahiran serta jiwa guru sejati. Jiwa guru yang sejati sukar untuk ditafsirkan
kerana ia memperlihatkan gaya dan penampilan diri yang menjadi role model
pelajar ke arah pembentukan sahsiah dan akhlak yang baik. Kemahiran memperlihatkan cara berkesan menangani
masalah dan strategi pengajaran dan pembelajaran. Pengembangan ilmu perlu berterusan dan
sezaman. Dengan kata lain guru mengajar
dan belajar. Dengan ini kita warga guru perlu menulis supaya kita dapat
membantu rakan kita yang lain menambah ilmu dari tiga aspek yang dinyatakan tadi.
Guru tidak perlu kedekut ilmu. Ilmu tidak mungkin berkurang tetapi ia
sentiasa bertambah. Perkongsian ilmu dan
kemahiran walaupun telah tercurah habis di mata pena dari segi penerimaan dan pengaplikasian bahan itu oleh
pembaca akan berlainan kerana ia mengikut kemampuan individu masing-masing. Sekurang-kurangnya ia membantu mendapatkan
konsep asas bagi penyelesaian masalah itu sudah memadai.
Orang kata guru orang yang berilmu. Bagaimana ia dapat dibuktikan adalah dengan
bahan penulisan yang kita tulis dan mungkin ini menjadi satu khazanah yang
boleh diperturunkan walaupun kita telah
tiada di muka bumi ini. Nilai diri kita
ialah pengalaman mengajar yang diceduk setiap hari. Kemungkinan ini yang kita tidak sedari.
Menghadapi pelbagai kerenah dan ragam murid dengan mengaplikasikan pelbagai
kaedah dan pendekatan pengajaran dan pembelajaran secara cuba jaya
kadang-kadang membuahkan hasil. Oleh kerana itu, ia boleh dijadikan satu bahan
kajian tindakan. Apa yang perlu kita
lakukan adalah jadikan ia sebagai satu bahan dokumentasi dan diterjemahkan
dalam bentuk penulisan.
Di peringkat awal kanak-kanak, pengajaran lebih
menumpukan kepada psikologi
(mengkaji tingkah laku murid) berbanding isi kandungan (sukatan pelajaran). Kemahiran 3M merupakan senjata bagi murid
untuk ke sekolah. Di peringkat
prasekolah contohnya, untuk mengajar 3M, guru perlu mengkaji psikologi
murid-muridnya terlebih dahulu sebelum memulakan sesi pengajaran terutama dari
segi kesediaan menerima pembelajaran, keperluan emosi dan fizikal yang stabil,
penumpuan, minat dan sudah tentu memikirkan cara penyesuaian dari aspek kaedah
dan pendekatan pengajaran dengan jiwa murid.
Setiap murid berlainan cara dan kaedah yang perlu diterapkan walaupun
tujuan kita sama iaitu hanya untuk mengajar kemahiran 3M. Kita sangat mengalu-alukan sekiranya
terdapat dalam kalangan kita yang boleh mencipta satu kaedah yang berkesan dan
ia dibukukan sebagai satu bahan atau alat untuk mengajar murid atau
setidak-tidaknya membantu kalangan ibu bapa yang boleh mengajar membaca sendiri
di rumah. Walaupun kini kita dapati pelbagai kaedah mengajar membaca tumbuh bak
cendawan yang melata selepas hujan di pasaran, ia masih belum cukup dikatakan
sebagai satu kaedah yang terbaik dan terbukti keberkesananya untuk semua murid.
Penulisan berbentuk buku ilmiah, modul atau buku
kerja yang ada di pasaran ada sebahagiannya bukan hasil penulisan guru. Dengan itu, kita melihat dari segi penyusunan
topik dan isi kandungan agak bercelaru dan tidak mengikut tahap dan keperluan pelajar. Sesiapa sahaja boleh menulis tetapi bila si
penulis bukan kalangan yang pakar dalam bidangnya maka banyak sumbangnya. Justru itu adalah sangat diharapkan dari
kalangan guru dapat menyahut cabaran supaya ada kesanggupan untuk meluangkan
masa untuk menulis. Harapan kita untuk masa depan supaya tidak ada lagi
pengajaran yang songsang dan tidak
selaras dengan situasi sebenarnya di sekolah.
Menulis memerlukan masa dan tenaga seiring dengan
ilmu dan daya kreativiti. Maka dengan
itu, ramai diantara kita payah untuk mengorak langkah ke arah itu. Pada pendapat saya, cubalah dengan satu hasil
penulisan. Maka ia akan mendorong kita terus menulis kerana dengan yang pertama
itu akan timbul satu kepuasan dan kejayaan yang sukar kita gapai. Semangat yang tinggi dan usaha berterusan
dalam menghasilkan karya akan datang dengan sendirinya. Menulis dengan sendirinya juga akan mengasuh
kita mendisiplinkan diri dari segi pengurusan masa. Menulis kekadang bukan hanya apa yang fikir,
ia perlu disejagatkan. Lantaran itu, ia
mengajar kita pula supaya lebih banyak membaca.
Ilham dan idea harus dikesinambungkan dengan bahan rujukan lain supaya
ia boleh diterima oleh pembaca. Secara
tidak langsung, kita akan terus terbimbing untuk mencari seberapa banyak ilmu
pengetahuan dari pelbagai sumber.
Jadikan usaha tenaga ita sebagai satu amalan berbentuk sedekah kerana
walaupun guru seperti kita tidak ada harta untuk disedekahkan, bersedekahlah
dengan ilmu yang kita ada.
_______________
Sebagai orang yang dah agak lama mengajar, motivasi kerja saya ada pasang
surutnya. Biasanya saya mengharapkan
kata semangat dari rakan atau pembacaan dari buku-buku motivasi untuk sentiasa
menjaga semangat saya supaya tidak luntur. Oleh itu, saya sangat mengharapkan
rakan guru supaya boleh menghasilkan karya yang berbentuk cerita pengalaman
semasa bertugas terutama dalam menangani masalah tingkah laku pelajar supaya
menjadi pedoman untuk saya. Selain
daripada tu, saya juga kadang-kadang ketandusan idea untuk mencari strategi
berkesan terutama perancangan dan pengelolaan aktiviti yang lebih menarik
minat dan meransang pelajar saya untuk
mengekalkan minat mereka untuk belajar.
Oleh kerana itu, rakan guru yang berkebolehan untuk menulis, tulislah
apa –apa bahan penulisan yang boleh membantu saya mengatasi masalah ini.
No comments:
Post a Comment