·
merangsang dan memberi cabaran kepada
kanak-kanak belajar melalui pengalaman;
·
menarik perhatian untuk mereka membuat
penerokaan dan eksperimen bagi meningkatkan perkembangan dan pembelajaran;
·
bersifat fleksibel dalam pembelajaran kerana
keadaan yang senyap, releks dan reflektif seperti di sudut bacaan mengikut
kesesuaian minat mereka atau lasak di sudut manipulatif.
·
menyokong pembelajaran bersepadu dalam enam
aspek tunjang pembelajaran dengan memberi peluang berlatih kemahiran dan
perkembangan yang baharu;
·
membantu kanak-kanak belajar peraturan dan
berkomunikasi dengan orang lain;
·
menggalakkan kanak-kanak berkreativiti,
berimaginasi dan membenarkan mereka mengambil risiko melalui kesilapan yang
dilakukan;
·
mempromosi kebersamaan dan menyokong
kanak-kanak berkembang dengan lebih optima
serta memahami keperluan orang lain, budaya, agama dan latar belakang
yang berbeza;
·
memberi sokongan emosi dan keselamatan; dan
·
menggalakkan kanak-kanak berdikari daalam
mengembangkan sikap yang positif melalui pembelajaran yang selamat, ceria dan
seronok.
Lima perkara penting yang perlu diambil perhatian oleh
pendidik kanak-kanak tentang penyediaan persekitaran :
1. SELAMAT
: persekitaran belajar selamat dengan perhatian serta sokongan orang dewasa yang sentiasa
menyelia kemungkinan risiko keselamatan dan selalu memantau persekitaran. Bantu kanak-kanak belajar menangani masa-masa
kecemasan yang bahaya dan bagaimana melindungi diri mereka sendiri;
2. SIHAT: menyediakan persekitaran yang menggalakkan
perkembangan personal yang baik melalui latihan menjaga kebersihan seperti
membasuh tangan dan kawasan bermain yang bersih serta mengurangkan jangkitan
penyakit di premis;
3. GEMBIRA DAN BERJAYA: persekitaran pembelajaran perlu menyediakan
pelbagai aktiviti dan sumber bahan dan peralatan yang boleh merangsang serta
menggalakkan penglibatan, menyokong perkembangan dan pembelajaran, menyediakan
cabaran yang setara dengan keupayaan, seronok dan memberi peluang kejayaan kepada
kanak-kanak;
4. MENYEDIAKAN PELUANG MEMBERI SUMBANGAN
POSITIF (Make a positif
contribution): Menggalakkan
kanak-kanak dan ibu bapa memberi sumbangan di mana suara mereka didengari dan
tindakan diambil terutama dalam mengubah suai tempat dan susun atur ruang
persekitaran;
5. MENCAPAI TARGET EKONOMI : Persekitaran yang mencabar membantu
meningkatkan kemahiran kanak-kanak bagi menyokong pembelajarannya di masa
hadapan iaitu dari aspek ekonomi Contohnya kemahiran mencuci baju dilatih
semasa bermain pondok-pondok di prasekolah melalui aktviti bermain tetapi lama
kelamaan kemahiran ini digunakan semasa
mencuci baju di rumah dan di kedai dobinya semasa dewasa sebagai sumber
ekonominya kelak.
.
No comments:
Post a Comment